Aktuelt

 

Xenophobia-prosjektet hadde fire vellykkete liveforestillinger i Vitenparken torsdag 8. mars og fredag 9 mars. Søndag 11.mars ble en multimedia-versjon av forestillingen vist i Vitenparken Campus Ås. Utstillingen settes opp på nytt 26. mai i Kulturhuset i Ås og 3. juni i Vitenparken.

Teaterlærer Siri Angell Flengsrud Sivagnanam er ansvarlig for regien til forestillingen Xenophobia. Her viser hun elevene modellen av Vitenparken for første gang. Forestillingene settes opp 8., 9. og 11. mars.

Mysterieboksen

18.02.2018

Under opplegget i Vitenparken Campus Ås i dag ble Åsgård-elevene inndelt i kokkegrupper. Hver gruppe fikk én boks med råvarer, den såkalte "Mysterieboksen". Oppgaven var ut fra fra ingrediensene i den å komponere en oppskrift, som ble utgangspunktet til en rett som måtte bli ferdig i løpet av 45 minutter. Alle råvarene skulle brukes. Null avfall!...

Pedagogisk leder Aiyana Hudgins i Vitenparken lar oss se nærmere på hva vi redde for.

- Ved første øyekast er det lett å tenke på den humanitære siden av begrepet Xenofobia, samtidig som det strømmer inn tanker omkring fremmedfrykt. Men det er mer enn det, forteller musikklærer Robert Løkketangen ved Kulturskolen i Ås.

- Det som er spennende er at jeg ikke aner hvordan dette blir til slutt, sier musikklærer og inspektør Terje Posaas Nilsen ved Åsgård skole. - Dette er flotte elever, som tar alle utfordringer på strak arm, sier leder av Xenophobia-prosjektet Ellen Sibe Kråkenes ved Ås internasjonale kultursenter.

Berøring: I dag utforsket vi mer inn i det ukjente. Nå ved hjelp av berøring. Målet var å la elevene benytte kun én av de sensoriske sansene. - Opplegget gikk ut på at elevene fikk kjenne på hvordan det er er å orientere seg når vi tar bort syn, hørsel og smak, og så beskrive hva de kjenner med...

Hørsel: Denne dagen i Vitenparken utforsket vi det ukjente ved hjelp av hørselssansen. Et av eksperimentene var å høre en sømløst lyd som gikk fra laveste til høyeste frekvens. Slik fikk vi bevist at elevene har bedre hørsel enn lærerne. I tillegg lærte vi om lyd i kulturer og lyd som middel til kommunikasjon, alt satt inn i...

- Jeg ønsker å bidra til at elevene blir mer klar over og kjent med egne «kulturelle referanserammer» og de kulturelle kodene som er gjeldene i deres eget liv og hverdag, sier Tori Alstad som er utdannet sosialantropolog.