Møt Kristine Mari Hansen

28.01.2018

- Jeg mener redsel for det ukjente kommer fra en usikkerhet i seg selv, sier dansekoordinator og dansepedagog Kristine Mari Hansen ved Kulturskolen i Ås. Hun mener redsel for det ukjente kommer fra en usikkerhet i seg selv.

Tekst og fotografi: Knut Werner Lindeberg Alsén

Vi flytter ubehaget, fra å handle om oss selv til å handle om omgivelsene sine. 

Kristine ser fram til Xenophobia-prosjektet og håper å kunne overraske og forundre elevene, og som hun sier, forhåpentligvis bidra til at de tør åpne seg mer for nye, fremmede ting.

- Vi må våge å åpne oss, enten være nye måter å jobbe på, møte nye mennesker eller ukjente situasjoner. Jeg vil prøve å bidra til at elevene reflekterer over hvordan det føles å være i nye situasjoner, å tørre å overvinne ubehag og tørre å kaste seg ut i nye situasjoner og bekjentskaper med et åpent sinn, forteller Kristine.

Kristine forteller at selv om xenophobia delvis ligger i instinktene våre, er det å være redd for det ukjente mest av alt et tillært reaksjonsmønster.

- Små barn og babyer er ikke redd for det ukjente, men oppsøker det ofte. Desto eldre man blir, desto mer lukket og reservert blir man. Jeg mener redsel for det ukjente kommer fra en usikkerhet i seg selv. Som betyr at når vi selv er redd for å bli oppfattet eller framstilt på en måte, blir man usikker, og lar dette projiseres på omgivelsene sine. Vi flytter ubehaget, fra å handle om oss selv til å handle om omgivelsene sine.

Kristine Mari Hansen kommer opprinnelig er fra Ballangen i Nordland. Sine første dansetrinn tok hun på Narvik kulturskole. Etter danselinja ved Bodø Videregående skole, der hun også har jobbet - reiste Kristine til London Studio Centre der hun studerte dans og musikalteater. Kristine har medvirket på mange oppsettinger, slik som Sol av Isfolket i Valdres, i Symbiose og Frost av Julia Planterhaug, åpningen av Vinterfestuka i Narvik, Festspillene i Nord-Norge i Harstad.

Kristine Mari Hansen jobber som fulltid som dansepedagog og dansekoordinator i Kulturskolen i Ås, der hun underviser barn og unge i musikal, barnedans, jazz og hip hop, i alderen 2 til20 år. Kristine er i disse dager i oppstarten av et nytt fordypningstilbud i dans. Tidligere har hun vært involvert i en rekke DKS-prosjekter (Den kulturelle skolesekken) i Ås, samt som kreativ agent og kreativ utøver i programmet Kreativt partnerskap/Creative Partnerships (Les mer om KP her).

I tillegg til arbeidet ved Kulturskolen i Ås påtar Kristine seg ulike frilanseoppdrag som danser og sanger. Hun er også knyttet til det prosjektbaserte dansekompaniet KompaniKontra, der hun har deltatt på oppsettingen Ventus, Meet me in Las Vegas, Home for Christmas, Hide and Seek og Målt og Merket. 

elevene delvis fremfører materiale de har lært av meg, delvis improvisasjon over deres egne bevegelser, 

Formålet med opplegget på dansepruppa - som skal avsluttes i en forestilling - er å utforske bevegeligheten i egen kropp, og jobbe med bevegelser utenfor et teknisk danserisk ståsted heller mer mot samtidsdans og improvisasjon.

- Vi har jobbet med forflytning over gulvet på forskjellige måter. Vi har jobbet med å la oss lede av andre med øynene lukket og derfor måtte stole helt på partneren. Dette er en god øvelse i frykten for det ukjente, men også i relasjonsbygging og sansing. Vi skal utvikle egne bevegelsessekvenser og sette disse sammen på forskjellige måter opp mot forestillingsdagen. Jeg har også tett dialog med musikklærer Robert om hvordan vi kan samarbeide under forestillingen. Tilslutt sitter vi igjen med en forestilling hvor elevene delvis fremfører materiale de har lært av meg, delvis improvisasjon over deres egne bevegelser, sier Kristine.